یک کارت ویزیت در عین حال که میتواند برای یک کسب و کار مفید باشد و به سودآوری آن کمک کند، اگر هوشمندانه طراحی نشود میتواند بیاثر باشد و فقط هزینهی اضافی به بار بیاورد. امروزه با زیاد شدن تعداد فروشندگان و ارائهدهندگان کسب و کار، مخاطبان برای تهیهی کالا و خدمات مورد نیاز خود با گزینههای زیادی مواجه میشوند. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید، یکی از نقاط تمایز شما با هم صنفیهایتان میتواند در طراحی کارت ویزیت شما باشد. یک کارت ویزیت خلاقانه و شیک میتواند حس اطمینان و حرفهای بودن در کارتان را به مخاطبان القا کند و باعث شود مخاطبان از بین گزینههای موجود شما را انتخاب کنند. با مقالهی نکاتی برای طراحی کارت ویزیت در خدمت شما هستیم تا در خرید کارت ویزیت بهتر تصمیم بگیرید.
طراحی هوشمندانهی یک کارت ویزیت شیک به چه صورت است؟
از نظر ما، یک کارت ویزیت زمانی هوشمندانه طراحی شده است که در یک نگاه نظر مخاطب را به خود جلب کرده و باعث شود مخاطب زمان خود را صرف مطالعهی کارت کند. حال میخواهیم به شما آموزش دهیم چگونه میتوانید چنین ویزیت کارتی طراحی کنید.
همانطور که در مطالب قبلی به این موضوع اشاره شد، هیچ قانون و مقرراتی وجود ندارد که شما را در طراحی کارت ویزیت محدود کند. شما میتوانید کارت ویزیتتان را در ابعاد و اشکال هندسی متفاوت از شکل رایج و استاندارد کارت ویزیت، طراحی کنید. اما همانطور که قبلا هم به این نکته اشاره کردیم، چاپ کارت ویزیت در ابعاد غیرمتعارف هزینهی بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که خلاقیت فقط در طراحی کارت ویزیت در ابعاد و اشکال غیرمتعارف نیست. در این مطلب ما میخواهیم به شما نکاتی را آموزش دهیم، تا در عین رعایت استانداردهای طراحی کارت ویزیت بتوانید، کارت ویزیتی خلاقانه و جذاب طراحی کنید.
در طراحی یک کارت ویزیت رایگان از دو جهت میتوان خلاقیت به خرج داد، یکی جذابیت محتوای متن و دیگری جذابیت ظاهری. برای جذاب شدن محتوای متنیتان میتوانید از متن حمایتی جذبکننده یا شعار تبلیغاتی جالب استفاده کنید. توجه داشته باشید که در کارت ویزیتتان نباید از جملات توضیحی خیلی بلند استفاده کنید و تا حد امکان به جای جمله، از اصطلاحات یا ترکیبات چند کلمهای کوتاه استفاده کنید.
خلاقیت در طراحی ظاهری میتواند سادهتر از خلاقیت در محتوای متنی کارت ویزیت باشد زیرا در ایجاد جذابیت ظاهری دستتان باز است و به چندین روش میتوانید کارتی چشمنواز طراحی کنید که در ادامه به بررسی این نکات و روشها میپردازیم.
- رنگ سازمانی داشته باشید
همانطور که در مطالب قبلی نیز به این نکته اشاره شد استفاده از یک رنگ به خصوص در کارت ویزیت و دکوراسیون محل کسب و کار یا حتی در رنگ لوگو و لباس فرم کارکنان میتواند تاثیر خوبی در شناخته شدن برند شما داشته باشد به طوریکه مخاطبان با دیدن این رنگ در کارت ویزیتتان یا در تبلیغات و جاهای دیگر، به یاد شما افتاده و توجهشان جلب شود. مهم نیست این رنگ چه رنگی است و هر رنگی را میتوانید انتخاب کنید اما انتخاب هوشمندانهتر این است که با مطالعه معنای روانشناسی رنگها، بین رنگی که انتخاب میکنید و کسب و کارتان ارتباط وجود داشته باشد.
نکته: حتما این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که در هنگام چاپ ممکن است رنگ شما چند درجه تغییر کند و چیزی که در صفحه رایانهتان میبینید با چیزی که چاپ میشود متفاوت باشد. پس بهتر است رنگی که انتخاب میکنید آنقدر خاص نباشد که در تبلیغات وب و رنگ چاپ شده در کارت ویزیت یا لباس فرم تفاوت رنگی به وجود بیاید.
- هارمونی رنگها
رعایت هارمونی بین رنگها در طراحی کارت ویزیت میتواند به نتیجهای بسیار چشمنواز ختم شود مخصوصا اگر از ترکیب رنگهای جدید استفاده کنید. برای مثال ترکیب رنگ سفید و مشکی، طوسی و صورتی و… ترکیب رنگهای شناخته شدهای هستند و ممکن است برای مخاطب چندان جالب توجه نباشند ولی برای مثال استفاده از ترکیب رنگی آبی سایمون با زرد خردلی، ترکیبی نیست که همه جا دیده شود و میتواند مخاطب را کنجکاو کند که با دقت بیشتری کارت ویزیت شما را مطالعه کند. برای پیدا کردن ترکیب رنگهای جدید میتوانید از coolors.co کمک بگیرید.
- فضای خالی
از مهمترین نکاتی برای طراحی کارت ویزیت میتوان در نظر گرفت، استفاده از فضاهای سفید و خالی روی کارت ویزیت است. از فضای خالی با نام فضای تنفس نیز یاد میشود و منظور از این اصطلاح این است که با خلوت نگه داشتن فضای کارت و استفاده از فضاهای سفید در کارت به آرامش ذهنی مخاطب کمک کرده و به مخاطب اجازهی فکر کردن بدهیم. این فضای خالی دقیقا نقش فضای خالی حاشیهی کتابها را دارد. البته فضای خالی را میتوان با رنگهای بسیار روشن نیز پر کرد. از قالب کارت ویزیت رایگان استفاده کنید!
- طراحی مسیر دید
شاید باورش سخت باشد ولی شما میتوانید با طراحی عناصر کارت ویزیتتان مشخص کنید که چشم مخاطب اول کدام قسمت را ببیند و سپس به سمت کدام قسمت برود و به عبارتی مسیر نگاه مخاطب را مشخص کنید. این کار با تفاوت در فونت و سایز و محل قرارگیری هر عنصر انجام میشود. اگر کارت ویزیت شما پر از مطالب با سایز و فونت یکسان که کنار هم قرار گرفتهاند باشد، مخاطب سردرگم میشود. با طراحی مسیر دید میتوانید چشم مخاطب را هدایت کرده و پیامی را که میخواهید به سادگی به مخاطب منتقل کنید. همچنین دقت به رنگ بک گراند کارت ویزیت نیز میتواند در طراحی مسیر دید به شما کمک کند.
- جنس کارت ویزیت
متفاوت بودن جنس کارت ویزیت با حالت معمول همه کارت ویزیتها، موجب میشود کارت ویزیت شما توجه افراد را به خود جلب کند. برای مثال استفاده از طلق شفاف، تخته چوب نازک، آهنربای ورقهای و… متناسب با کسب و کار شما، میتواند بسیار خلاقانه باشد. کارت ویزیت ارزان قیمت خیلی توصیه نمیشود، چرا که مخاطب بهد از در دست داشتن کارت تبلیغاتی شما ممکن است دید خوبی به شما یا کسب و کارتان نداشته باشد. همچنین گول تبلیغاتهایی به مانند چاپ کارت ویزیت یک روزه را نخورید.
- کاربردی بودن
کارت ویزیتها میتوانند علاوه بر وظیفهی معرفی شما به افراد، وظایف دیگری نیز برعهده داشته باشند. شما میتوانید با توجه به کسب و کارتان یک المان یا ابزار مرتبط با صنفتان را انتخاب کرده و کارت ویزیتتان را به گونهای طراحی کنید که کارآیی داشته باشد. برای مثال کارت ویزیت یک مغازهی فروش ابزارآلات موسیقی میتواند کاربرد پیک یا مضراب را داشته باشد.
برای طراحی کارت ویزیت شیک به هیچ عنوان عجله نکنید، ویزیت کارت PSD با ارائهی انواع طرحهای لایه باز کارت ویزیت به صورت رایگان، در کنار شما طراحان و صاحبان مشاغل ایرانی خواهد بود. در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید از طریق قسمتهای کامنت زیر همین پست اقدام کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.